برای آشنایی کودکان با میراث‌فرهنگی و توسعه گردشگری چه باید کرد؟/ تنها راه پاسداشت میراث‌فرهنگی کشور

از آنجایی که امروزه برای حفظ جوامع باید آموزش به کودکان را در هر بخشی جدی گرفت، برای حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری نیز می توان اقدامات مهم و کاربردی را در اختیار خانواده ها و فرزندانشان قرار داد.

میراث آریا: جمله ای که شاید بارها شنیده باشید این است که کودکان و نوجوانان قطب اصلی و آینده سازان هر کشوری هستند و کشورهایی که روی کودکانشان سرمایه گذاری می کنند، بالطبع جوامع موفق تری هستند چرا که از ابتدای رشد و تربیت کودکان در سنین خردسالی خوراک محتوایی مفیدی را برای آنها در نظر می گیرند تا در بزرگسالی با مشکلات بسیاری مواجه نشوند

امروز ۱۷ مهر، به مناسبت روز جهانی کودک بنا داریم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در حوزه کودک و نوجوان بررسی کنیم.

میراث فرهنگی باعث ارتقای آموزش می شود

میراث فرهنگی می تواند به گردشگری فرهنگی، ترویج، تعمیق فرهنگ و تاریخ کمک کند. ترکیب میراث فرهنگی با برنامه های آموزشی باعث ارتقای کیفی برنامه های آموزشی می شود، اما در عین حال هم می تواند منجر به تخریب یا خدشه به میراث فرهنگی شود. از آنجایی که بسیاری از آموزش‌های اجتماعی در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد، موضوع آموزش مهم می شود.

برای آشنایی کودکان با میراث‌فرهنگی و توسعه گردشگری چه باید کرد؟/ تنها راه پاسداشت میراث‌فرهنگی کشور

نحوه آموزش حفاظت از میراث فرهنگی به کودکان

حفاظت از میراث ‌فرهنگی و فواید گردشگری و نحوه سفر بدون آسیب رساندن به محیط زیست و میراث‌فرهنگی آموزش داده شود. باید از همان سنین خردسالی به کودکان و نوجوانان میراث‌ فرهنگی، فواید، نحوه سفر و گردشگری پایدار آموزش داده شود.

چاپ کتاب‌های کودکانه با محتوای میراث ‌فرهنگی

درست است که در این سالها در حوزه کودک و نوجوان اقدامات بسیاری صورت گرفته است، مثل چاپ کتاب‌های کودکانه با محتوای میراث ‌فرهنگی، برگزاری مسابقه نقاشی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث ‌فرهنگی و گردشگری در تهران و دیگر استان‌ها اما به دلیل عدم برنامه ریزی، تاثیر گذار نبوده است.

برای آشنایی کودکان با میراث‌فرهنگی و توسعه گردشگری چه باید کرد؟/ تنها راه پاسداشت میراث‌فرهنگی کشور

رویکردی جدید در نقش کودکان  

از سویی برای استفاده از این نیروی عظیم و سازنده جامعه در سال ‌های آینده جهت حفظ میراث ‌فرهنگی و توسعه گردشگری لازم است با رویکردی جدید، نقش کودکان و نوجوانان جهت حفظ میراث ‌فرهنگی و توسعه گردشگری پذیرفته شود. همچنین با طراحی ساختاری منسجم در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان‌ها، می توان شرایط تعامل با بخش خصوصی و سازمان‌های مرتبط را برای تولید محتوای آموزشی متناسب فراهم کرد.

چاپ کتاب‌های آموزشی مناسب کودکان

تهیه و چاپ کتاب‌های آموزشی با محتوای حفظ و احترام به میراث ‌فرهنگی و فواید توسعه گردشگری مناسب با مقاطع مختلف سنی کودکان و نوجوانان، آموزش مربیان پیش دبستانی و معلمین مقطع ابتدایی جهت آشنایی با اهمیت حفظ میراث ‌فرهنگی و فواید توسعه گردشگری، گنجاندن دروس مرتبط با میراث‌ فرهنگی و گردشگری در کتاب‌های درسی مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی، تهیه و پخش برنامه‌هایی مخصوص کودکان با محوریت اهمیت حفظ میراث ‌فرهنگی و فواید توسعه گردشگری از صدا و سیما، طراحی و ساخت اسباب بازی‌های کودکان با هدف شناخت و حفظ میراث ‌فرهنگی، گام‌های موثری در آموزش مستقیم و غیر مستقیم کودکان جهت شناخت و اهمیت، حفظ و احترام به میراث ‌فرهنگی و فواید توسعه گردشگری محسوب می شوند.

برای آشنایی کودکان با میراث‌فرهنگی و توسعه گردشگری چه باید کرد؟/ تنها راه پاسداشت میراث‌فرهنگی کشور

آموزش میراث فرهنگی با حضور در موزه‌ها

موزه‌ها و بناهای تاریخی از مکان‌هایی هستند که می‌توان از آنها برای آموزش و آشنایی کودکان و نوجوانان متناسب با مقاطع مختلف سنی با میراث ‌فرهنگی استفاده کرد. حضورکودکان به طور گروهی و با حضور مربیان آموزش دیده در این مکان‌ها، درخواست از کودکان و نوجوانان برای نقاشی از آثار داخل موزه و بناهای تاریخی، قصه‌گویی توسط مربیان راجع به نقش‌های روی سفال‌ و دیگر اشیای موجود در موزه و همچنین بیان تاریخچه بناهای تاریخی برای کودکان و نوجوانان تاثیر بسیار مثبتی بر آنها خواهد داشت.

در سفر برای آرامش کودکان چه اقداماتی باید انجام داد؟

وجود مهدکودک در واحدهای اقامتی، وجود رستوران‌های دارای خوراک‌های باب طبع و پارک‌های موضوعی مناسب با روحیه کودکان در سنین مختلف مانند پارک‌های آبی، پارک‌های موضوعی با محوریت شخصیت‌های کارتونی و خیالی مورد علاقه کودکان باعث جلب نظر آنها به مقاصد مختلف گردشگری و توسعه گردشگری می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071701297
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha